“Je moet een beetje eigenwijs zijn en geloven in wat je doet”
De Toekomst is winnaar van de Uitblinker 2023. Eric Roos, mede-eigenaar van het familiebedrijf gespecialiseerd in print, sign, design en online producties, had het niet zien aankomen tijdens de feestelijke uitreiking in theater Santbergen. “Dat juist wij de juryprijs van BVHilversum zouden winnen was een complete verrassing, maar wel heel leuk natuurlijk!”
Het glazen windlicht van glaskunstenaar Katinka Bosch heeft inmiddels een mooie plek gekregen naast een display met grafisch werk van de Toekomst. De reacties stromen binnen volgens Eric die zelf sinds kort samen met neven Nic en Bob leiding geeft aan het familiebedrijf. Zijn vader Jan en oom Koos zijn na tientallen dienstjaren met pensioen wat de weg vrij maakt voor de derde generatie. “Het is verbazingwekkend hoe snel het winnen van de Uitblinker rondzingt. De volgende dag kregen wij al een felicitatiemail van een klant uit Utrecht.”
Juryrapport
Een rondleiding door de Toekomst maakt duidelijk dat print- en drukwerk maar één van de activiteiten is waar de veertig medewerkers zich mee bezighouden. De onderneming aan de Loosdrechtseweg legt zich ook toe op bijvoorbeeld het beletteren van voertuigen, het bedrukken van promotiemateriaal en kleding en de inrichting van stands op beurzen of evenementen. Online is De Toekomst sterk in het ontwerpen en hosten van websites en -shops, apps, interactieve digitale magazines en e-learning. Eric: “In het juryrapport staat dat wij de verandering van drukkerij naar full service communicatiebureau succesvol hebben gemaakt. Dat klopt. Ons succes ligt, denk ik, in de combinatie van een goede gestructureerde basis met een gezonde dosis flexibiliteit. Wij hebben nooit tegen de zee ingezwommen, maar altijd meebewogen met de veranderingen in de markt en de kansen hierin gezien.”
Drukkerijen
De geschiedenis van De Toekomst gaat terug naar de grootvader van Eric die in 1952 de toenmalige drukkerij overnam. Zelf is hij opgegroeid met het familiebedrijf, zegt de geboren Hilversummer. “Als achtjarig jochie ging ik al met mijn vader op pad: dozen afleveren bij klanten. En waar mijn vrienden tijdens de middelbare school in de supermarkt werkten, had ik mijn bijbaantjes in de Toekomst.”
Zijn studie commerciële economie heeft hij uitgekozen met oog op het communicatiebureau en het zelfstandig ondernemerschap. Eric: “Als ondernemer moet je een klein beetje eigenwijs zijn en geloven in wat je doet.” Lachend: “En dat past goed bij mij. Ik houd van de vrijheid en de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het onzinnig om opnieuw het wiel uit te vinden. Ook daarom zijn wij al jaar en dag lid van BVHilversum. Door te sparren met anderen voorkom je dat.”
Hilversum
Hij kan zich niet kan voorstellen dat De Toekomst ooit weg zou gaan uit Hilversum. “De twee horen bij elkaar. Nog steeds zit een groot deel van onze klanten in Hilversum. Ik schat dat zeker 90% van de bedrijven op het Mediapark opdrachten uitbesteedt aan ons. Of neem de IFF aan de Liebergerweg. Mijn grootvader werkte al voor Polak en Schwarz, een van hun voorlopers. Nu doen wij zaken met het Europees hoofdkantoor.”
Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid is in alles wat De Toekomst doet een belangrijke drijfveer, stelt de nieuwe mede-directeur tot slot. Eén dak is al belegd met 140 zonnepanelen, het andere dak volgt binnenkort. Ook het productieproces is zover mogelijk milieuvriendelijk. Maatschappelijk springt De Toekomst bij met drukwerk en promotiemateriaal voor bijvoorbeeld voetbalvereniging Victoria en het ROC. Eric: “Hilversum doet veel voor ons en wij doen dan ook graag iets terug.”